کد مطلب:315063 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:312

پرتو انوار الهی


تا صورت و پیوند جهان بود علی بود

تا نقش زمین و بود و زمان بود علی بود



شاهی كه وصی بود و ولی بود علی بود

سلطان سخا و كرم و جود علی بود



هم آدم و هم شیث و هم ایوب و هم ادریس

هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود



هم موسی و هم عیسی و هم خضر و الیاس

هم صالح پیامبر و داوود علی بود



آن عابد سجاد كه خاك درش از قدر

بر كنگره عرش بیفزود علی بود



وجهی كه بیان كرد خداوند در «الحمد»

آن وجه بیان كرد و بفرمود علی بود



عیسی بوجود آمد و فی الحال به حق گفت

آن نطق و فصاحت كه بدو بود علی بود



آن «لحمك لحمی» بشنو تا كه بدانی

آن یار كه او نفس نبی بود علی بود



موسی و عصا و ید و بیضا و نبوت

در مصر به فرعون كه بنمود علی بود



چندان كه نظر كردم و دیدم به حقیقت

از روی یقین بر همه موجود علی بود



خاتم كه در انگشت سلیمان نبی كرد

آن نور خدایی كه بر او بود علی بود



آن شاه سرافراز كه اندر شب معراج

با احمد مختار یكی بود علی بود



سر دو جهان پرتو انوار الهی

از عرش به فرش آمد و بنمود علی بود



آن معنی قرآن كه خدا در همه قرآن

كردش صفت عصمت و بستود علی بود



آن قلعه گشایی كه در قلعه ی خیبر

بركند به یك حمله و بگشود علی بود



آن گرد سرافراز كه اندر ره اسلام

تا كار نشد راست نیاسود علی بود



[ صفحه 85]



آن شیر دلاور كه برای طمع نفس

بر خوان جهان پنجه نیالود علی بود



آن فارس میدان ریاضت كه به مردی

گوی سبق از عالم بربود علی بود



آن نكته ی تحقیق حقایق به حقیقت

كز روی یقین مظهر حق بود علی بود



آن شه كه به شمشیر وی از آینه ی دین

زنگ ستم و بدعت بزدود علی بود



آن روح مصفا كه خداوند به قرآن

بنواخت به چند آیت و بستود علی بود



با ملك سلیمانی و با عصمت یحیی

با منزلت آدم و داوود علی بود



آن نور مجرد كه بد او در همه حالت

با موسی و با عیسی و با هود علی بود



وحیی كه بفرمود خداوند به قرآن

آن وجه مكرم كه بفرمود علی بود



این یك دو سه بیتی كه بگفتم به معما

حقا كه مراد من و مقصود علی بود



این كفر نباشد سخن كفر نه این است

تا هست علی باشد و تا بود علی بود [1] .




[1] ديوان شمس تبريزي، به كوشش استاد بديع الزمان فروزانفر، انتشارات اميركبير.